|
|
|
De tuin als spiegel
|
|

|
Aan een tuin heeft Kees
Schouten genoeg om zich een beeld van de
bewoners te vormen. “Net getrouwde stellen van 25 tot 40 willen altijd hetzelfde: eenjarigen in de
tuin – uitbundigheid en bloei.” Interview
met een hovenier die ervan overtuigd is dat de intentie van de gever
van een bos bloemen zorgt dat diezelfde bos een aantal dagen langer
staat. Nog zoiets geks: “Op het moment dat ik aan de slag ga met de wil
om iets te bereiken gebeurt nooit wat ik wil.”
|
|
|
Lees hier
de redactionele inleiding
tot dit
nummer.
|
|
|
|
De kalender
van Eugénie Drabbe
|

“Een maand om stil te staan,
in slaap te vallen. Een tijd om binnenshuis te blijven en niet langs
glibberige wegen weer even ergens naartoe te moeten rijden. Een tijd
van winterslaap. Een stille en rustige tijd, waarin we de dingen rustig
na elkaar zouden moeten doen. De natuur neemt tempo terug. En ook wij
moeten naar binnen om warmte en veiligheid te zoeken.” Interview met de
85-jarige Eugénie Drabbe, die vertelt over de
‘kalender’ uit het maatschappelijk werk. En over de menselijke
behoefte
om in deze tijd van het jaar gedragen te worden.
|
|
|
|
Zie ook het interview met
Jaap Voigt in 3-2008 en zijn
seizoensbijdragen in de VA
edities 4-2007, 1-2008
en 2-2008.
|
|
|
|
|
|
|
Shakespeare’s
toekomstvisioen
|

|
Geen
land waar zo ongegeneerd in toneelstukken wordt geknipt als Nederland.
Romeo en Julia zonder balkonscène? Geen punt. ‘Shakespeare moet
je durven beknotten en gewaagd durven spelen.’ Toch heerst bij een deel
van het publiek een verlangen naar iets wat je traditioneel of
conventioneel toneel zou kunnen noemen. Waarom eigenlijk?
Oud-theaterdirecteur Maarten Zweers licht een tipje op van de sluier
rond Shakespeare’s koningsdrama Macbeth
en de rijke symboliek die
verborgen ligt in diens toekomstvisioen As You Like It.
|

|
In VA editie 4-2006
een
interview met Maarten Zweers
|
|
Eerdere afleveringen in deze
reeks in de VA
edities 1-2008, 2-2008
en 3-2008
|
|
|
|
Onrust rond Codex
Alimentarius
|
|
Wat
een onrust is er de afgelopen maanden ontstaan rond de Codex
Alimentarius. Alle vee zou vanaf 31 december 2009 behandeld moeten
worden met antibiotica en groeihormonen; en de verkoop van vitaminen en
mineralen zou deels illegaal worden. Het woord is aan Rob Top, die
namens Nederland deelnam aan de internationale Codexbesprekingen. “Wat
zwaar onder druk staat is de vrije keuze voor kruiden, homeopathische
en antroposofische middelen.”
|

|
|
|
|
|
|
Opstel op het Kennemer Lyceum
|
|
Eerlijk
gezegd was H.C. Moolenburgh toch wel wat gaan twijfelen aan zijn eigen
geheugen. Nooit had hij iemand ontmoet die ook had gezien wat hij had
gezien op die gedenkwaardige, stralende dag in 1939 in de Elzas, toen
iedereen gekluisterd had gezeten aan de radio. Tot… de Haarlemse
huisarts onlangs bij het opruimen van zijn archief ineens was
gestoten
op een opstel dat hij als veertienjarige scholier op het Kennemer
Lyceum had moeten maken – ongeveer een jaar na het vreemde voorval. Een
voorval dat zich afspeelde in een huis dat vereeuwigd werd door de
schilder Kees Verwey.
|

|
|
|
|
|
|
|
Guerrilla Gardening
|
|
Gewapend met een bakfiets vol met
scheppen, emmers, zakken biologische
tuinaarde van de beste kwaliteit, vrolijke bloemen, veel verschillende
zaadjes en een flinke portie enthousiasme gaan we de wijken in om
letterlijk de bloemetjes buiten te zetten. Danielle van Son en
Louise
van Luijk staan te popelen om grijze, kleurloze straten om te toveren
in groene oases. In Den Haag hebben de twee er alvast een naamkaartje
aan gehangen: Guerrilla Gardening.
|

|
Guerrilla Gardening als initiatief ingediend voor de Duurzame
Dinsdag 2008
|
|
|
|
|
|
|
Kijken
met alle ogen
‘We
weten ondertussen wel dat het varkenslapje op ons bord niet afkomstig
is van een beest dat met veel liefde en toewijding is grootgebracht,’
aldus het Vlaamse blad Humo over de film Our Daily Bread van de
Oostenrijker Nikolaus Geyrhalter. Maar Humo vond de beelden over de
Europese voedselindustrie wel erg confronterend. In Japan trok de film
recentelijk nog volle zalen. In Oostenrijk is het de meest bezochte
documentaire ooit. De regisseur zelf zegt sinds het maken van Our Daily
Bread minder vlees te eten en zijn eten zo veel mogelijk
biologisch te
kopen. Onlangs was Nikolaus Geyrhalter even in Amsterdam voor het geven
van een masterclass.
|
|
|
Meer links,
klik hier.
|
|
|
|
|