|
DON GIOVANNI
De nieuwste Don
Giovanni van De Nederlandse Opera werd eind 2006 met een orkaan
van boe-geroep ontvangen. De opera die tijdens Mozarts leven maar niet
wilde aanslaan bij het publiek in Wenen, maar later wel de ‘opera aller
opera’s’ werd genoemd. In deze VA volgen we de symbolische uitleg van
oud-theaterdirecteur Maarten Zweers, die het verhaal laat beginnen op
het moment dat de oude wijsheid van de ingewijden de genadeslag wordt
toegekend. “Het enige dat er van die wijsheid overblijft, is een stenen
beeld. In versteende vorm wacht deze haar tijd af.” Een esoterische
navertelling van de oude renaissance-legende Don Giovanni en de Stenen Gast,
waarop
Mozarts opera is
gebaseerd.
|
Los bestellen
van dit
nummer, klik hier.
|
Lees hier
de redactionele inleiding tot dit
nummer.
|
|

|
THEATER &
ESOTERIE
Opera’s van Mozart, Wagner of Richard Strauss, maar ook
de toneelstukken van Shakespeare en de symfonieën van Beethoven en
Bruckner bevatten een ongekend rijke ideeënwereld. Een
ideeënwereld die veelal is terug te voeren op mythen, legenden en
oude
wijsheid. Een vraaggesprek met oud-theaterdirecteur Maarten Zweers over
de symbolische laag onder veel opera's van Mozart, Wagner, Verdi,
Puccini, Richard Strauss en
de werken van Shakespeare en hun opvallende actualiteit.
|

|
Links over dit onderwerp,
klik hier.
|
Een nieuw interview met Maarten Zweers vind u in
editie 2-2013 |
|
|
|
|
|
|
|
DE TUINMAN EN DE
WOESTIJN
|
De stilte is adembenemend. “Intrigerend is ook dat het
zo volstrekt zinloos is wat hier gebeurt,” schreef Martin Bril ooit.
Zelfs in Mildam zelf moeten dorpsbewoners diep nadenken waar de
ecokathedraal van tuinfilosoof Louis le Roy zich nu ook al weer
bevindt. Betreden op eigen risico,
staat er op het toegangshek. Het wonderlijke
laboratorium van een man die volkomen accepteert dat hij het resultaat
van zijn stapelingen in het jaar 3000 nooit zal aanschouwen. “Het is
een in zichzelf gekeerde wereld waar je per ongeluk in terecht moet
komen, niets wetend, nietsvermoedend.” Veronica Frenks kwam tegen alle
adviezen in toch in deze wereld terecht. Een fotoverslag.
|

Performance
van de Japanse
butoh-danseres Moeno Wakamatsu op 28 september 2003 in de ecokathedraal
|
Links over dit onderwerp,
klik hier.
|
|
|
EEN LES VOOR DE OGEN
Een
lang gekoesterde wens: een interview met de Duitse filmregisseur Edgar
Reitz. De man die in 1980 nietsvermoedend begon aan een project dat
alles bij elkaar 25 jaar zou gaan duren. Heimat-liefhebbers als Geert
Mak weten zich nog precies het moment te kunnen herinneren dat ze de
eerste afleveringen zagen. En wie de filmreeks nooit heeft gezien,
wacht een cadeautje: de kennismaking met een wereld van ongekende
filmische schoonheid. “Ik denk dat de filmkunst tot taak heeft ons
langzaam en voorzichtig weer te leren zien. Een school voor de ogen. De
wereld is normaliter idioot, zinloos en verhuld, maar in de kunst stelt
ze zich weer open. Zo zou ik het willen zeggen.” Najaar 2006
presenteerde Edgar Reitz op het Filmfestival van Venetië het
definitieve sluitstuk van het Heimat-project. Een interview met de
Duitse regisseur in het Goethe Instituut
|
|
Voor een interview van Frank
Wiering met Reitz, zie ook VA 4-2000.
|
Nadere info, zie de links op
deze website.
|
|
|
Een tweede interview met Edgar Reitz vind u in
editie 1-2014 |
Heimat films van Edgar
Reitz op DVD |
|