Artikel in VA-Magazine / Vruchtbare Aarde 2-2009

Foto Vruchtbare Aarde

Editie 2-2008

image

Biologische thee uit China





Artikel uit:

image

In editie 2-2009: aandacht voor de Verloren Tuinen van  Khajuraho, het intrigerende totaalproject rond een Noord-Indiaas stukje Unesco-erfgoed. Ook aandacht voor de Priona Tuinen in Schuinesloot. Een interview met tuinontwerpster Kris Tolomei en theaterregisseur Bert Barten.


Bestel los


image
Home

De vissershut van Derek Jarman

Na een regenbui snoof filmmaker Derek Jarman buiten de geur op van lavendel en salie. Op een kiezelstrand in het zuidoosten van Engeland, met een atoomcentrale als buurman, viel de Britse avant-gardefilmer als een blok voor de vissershut met gele luiken. Daar schiep hij met veel vallen en opstaan een tuin met zeekool, gaspeldoorn en vlier, waar hij zich in zijn laatste levensdagen nog graag vanuit het hospitaal naar toe liet rijden - voor ‘groene therapie en kleine taken’, zoals hij zelf zei. Prospect Cottage is een van de favoriete tuinen van de redactie van Onze Eigen Tuin, die blijken te liggen in Europa en Azië.

Kan een tuin zich, zonder dat je er lijfelijk geweest bent toch in je onderbewustzijn nestelen als ijkpunt voor andere tuinen? Bij mij heeft de tuin van Derek Jarman aan de Engelse zuidkust die positie. Ik ben er nooit geweest, wil er niet naar toe, maar koester de gevoelens die ik had bij het lezen van de dagboeken van de maker. Constant aanwezig zijn de ongeremde passie voor de elementen, de griezelig hoge intensiteit waarmee seizoenen beleefd worden en de aan doordrammerigheid grenzende weetgierigheid.

In het voorjaar van 1986 bezoekt Derek Jarman, beeldend kunstenaar, schrijver en filmer de vuurtoren van Dungeness. Hij stuit daarbij op een vissershut op het strand en raakt op slag verliefd op de zwartgeteerde hut met de felgele kozijnen. Vrienden verklaren hem voor gek. Jarman, gewend aan tegenwind wordt er alleen maar door gestimuleerd.

Het huis wordt Prospect Cottage gedoopt, Huis der Verwachting of Het Verschiet, hoognodig in Jarman’s situatie, hij heeft aids. Met de nerveuze energie iemand eigen die weinig tijd heeft, stort hij zich op zijn projecten, waaronder ook Prospect Cottage. Hij schrijft een filmscript waarin het huis een centrale rol speelt. En hij verblijft er veel, slechts vergezeld door een krassende kraai.

Van het strand sleept Jarman door zout uitgebeten stokken, gladgeslepen stenen, roestige veren of grijze schelpen mee naar huis. Wars van ‘gemaaide gazons met woestijnen vol fuchsia’ ontstaat met veel vallen en opstaan een unieke vegetatie op ‘gods meest vergeten locatie’.

Jarman experimenteert driftig met planten rond het huis. Verhoogde bedden van bielzen worden gemaakt om meer planten te kunnen laten overleven. Stokken en stenen worden gebruikt om de hondsroos te ondersteunen of wind weg te nemen.

En die wind is in Dungeness fris en ongenadig. Oostenwind is het ergst (‘zoute tranen die de tuin verbranden’). Westenwind deelt alleen een pak slaag uit. En na een regenbui gaat Jarman naar buiten om de geur op te snuiven van lavendel en salie.

...