Een
kijkje in voorjaarseditie 1-2012:
Bijna-dood
doet leven
“Als je doodgaat, word je verteerd door
micro-organismen.� Zo legt grootvader Bob in de film Bon
Voyage (2011) uit aan zijn
zevenjarige kleindochter wat er met een mens gebeurt na diens dood.
Ja, zegt
cardioloog Pim van Lommel dan. “Dat is wat er gebeurt met diens lichaam!"
Maar de grote les uit het bijna-dood onderzoek is nu juist
dat we als mens niet een lichaam zijn,
maar een lichaam hebben.
Na een klein interview in 2006 wilden we graag nog eens terug naar Van
Lommel voor een langer interview. Het is een persoonlijk gesprek
geworden – over zijn inspiratie bronnen; de tanende glans van macht en
uiterlijkheden; Václav Havel en waarachtigheid;
engelervaringen; Hamlet, het Tibetaans Dodenboek en de gevoelde
aanwezigheid van overledenen. Meer
info over Pim van Lommel en de inhoud van voorjaarseditie 1-2012»
Het
belang van bezieling
"Het mooiste wat
een mens kan overkomen, is als hij in zijn leven iemand tegenkomt die
hem op zijn eigen spoor kan brengen."
De essentie van het leven wordt volgens filosoof Ad Verbrugge heel mooi
uitgelicht in het middeleeuwse verhaal Parzival. "Daarin gaat het om
aangesproken worden, om bezieling - in je ziel geraakt worden. Parzival heeft
elementen van de hoofse literatuur in
zich, van de astrologie, de alchemie en de Tarot. Het laat zien waar
het in het leven
eigenlijk om gaat." Een interview met filosoof, debatleider,
singer-song-writer en ex-Zomergast Ad Verbrugge. Info»
Momenten
van betovering
Glenn Gould werd bij het grote publiek bekend
als
de excentriekeling die, gehuld in winterjas, sjaal om de nek, een petje
op, in een taxi in snikheet zomers New York, aan
de chauffeur kon vragen: ‘Mag het raam dicht?’. Dirigent Leonard
Bernstein zette in 1962 bij aanvang van een concert met Gould aan de
piano de zeldzame stap om
het publiek uit te leggen dat hij het niet eens was met de
interpretatie van Gould. Diens tempo was véél te langzaam,
vond Bernstein. Wanneer brengt een uitvoering ons compleet van ons
stuk? Een hoogst persoonlijke reis
langs een aantal
meer en minder betoverende voorstellingen, films, concerten,
uitvoeringen. Van deze "reis" hebben we zowel een uitgebreide
tekstversie gemaakt (zie het lentenummer 1-2012).
En er is een geluidsversie op onze website. Klik
hier
»
Levenslessen
in een dansklas
Aanvankelijk geloofde niemand in het project.
Leerlingen in de leeftijd
van acht tot twintig, afkomstig uit elke denkbare sociale klasse,
en totaal onbekend met klassieke muziek, op een moeilijk stuk van
Strawinsky laten dansen? Maar dirigent Simon Rattle zette door: "We
hebben behoefte
aan creatieve jonge mensen,
die in staat zijn verbanden te leggen en die nieuw en soms tegendraads
weten te denken.� De film over het dansproject is in
Duitsland een hype
geworden. “Opeens wordt dans beschouwd
als een oplossing voor de problemen waar Duitse leraren mee kampen.
Kunst wordt even niet meer alleen gezien als iets esthetisch, maar ook
als iets waardevols en essentieels in het leven.� Info»
Nooit
meer verdwalen
Een liefhebber wil nog wel verzuchten dat de
TomTom de fijnste uitvinding is van de
afgelopen tien jaar. Nooit meer verdwalen! Maar op het moment
dat Frans Olofsen zijn TomTom niet meer aan de voorruit
vastgeplakt krijgt, belandt hij
in een doolhof van vriendelijke telefonistes,
Engelse vaktermen, wachtrijen en keuzemenu’s. Maar daar
hebben we dan wel weer een intrigerende bespiegeling aan te
danken over de godheid
Chronos, en die andere, vergeten godheid van de oude Grieken,
Kairos, die we enkel tegen kunnen komen in verloren momenten
– zwervend over grillige, onverharde wegen door onbekende
landschappen, zonder duidelijk doel... Info
»
Schoonheid
en de gulden snede
De muziek van Bach,
Mozart en Beethoven drukt dikwijls de gulden snede uit. De
mooiste viool ter wereld, de beroemde Stradivarius, is uit een veelvoud
van gulden snedes opgebouwd. "Beroemde schilders zoals Rembrandt
(Staalmeesters), Gerard Dou (De Avondschool) en Albrecht Dürer maakten
van de gulden snede gebruik en wel zó exact dat er van opzet sprake
moet zijn geweest. En elke keer zeggen we weer: ‘0h, wat is dat
mooi!’."
H.C. Moolenburgh over schoonheid en de gulden snede. Info»
|
|
|